Gebyr og erstatning
Gebyrer
Hvis lånetiden overskrides, skal du betale gebyr. Der udsendes hjemkaldelsesmeddelelse pr. sms og/eller email, når lånetiden er overskredet med 14 dage. Der udsendes erstatningsregning pr. e-boks eller brev, når lånetiden er overskredet med 31 dage. OBS: Du skal betale gebyr, selv om du ikke har modtaget en hjemkaldelsesmeddelelse.
Lånere, der skylder over 200 kr. i gebyrer, kan ikke låne på kommunens biblioteker, før beløbet er betalt.
Gebyrtakster for voksne
Lånetiden overskredet med 8-14 dage: 10 kr.
Lånetiden overskredet med 15-30 dage: 30 kr.
Lånetiden overskredet med 31 dage: 100 kr.
Gebyrtakster for børn og unge
Børn og unge under 18 år modtager hjemkaldelsesmeddelelse, men skal ikke betale gebyr.
Erstatning
Du skal erstatte beskadiget, bortkommet og ikke-afleveret materiale til den pris, som biblioteket fastsætter. Erstatningsprisen består af udgifterne til genanskaffelse og klargøring. Erstatningsprisen på film og spil ligger væsentligt over almindelige salgspriser på grund af ophavsretlige forhold. Manglende erstatning medfører, at du ikke længere kan låne.
Har du betalt erstatning, og finder du det bortkomme materiale inden for en måned, kan du aflevere det og få tilbagebetalt erstatningen.